Preventiewebinars

In 2020 werden social distancing en grote groepen vermijden het nieuwe normaal. De ziekenfondsen moesten op zoek naar een alternatief voor hun normale dienstverlening inzake preventie en gezondheidsbevordering. Een webinar is niet enkel een veilig alternatief op een fysiek evenement, maar ook een volwaardig communicatiekanaal waarmee andere doelgroepen zich aangesproken voelen. Deelnemen is laagdrempelig: geen verplaatsing, anoniemer, mogelijkheid tot uitgesteld kijken … Denk maar aan de doelgroep jonge ouders die van thuis uit de sessie meevolgen na de avondspits, zonder verplaatsing of zonder babysit te regelen. Dankzij corona konden we deze piste realiseren.

Achter de schermen werd er veel werkt verricht om dit alles in goede banen te leiden. Van het opmaken van ondersteunende instrumenten zoals een handleiding en privacyrichtlijnen tot sjablonen voor webinars. De cijfers tonen dat het werk loont:

  • In 2020 gingen er onder andere webinars door met Luc van de Ven over ‘pensioenweetjes’, met Ann Peuteman over ‘een goede oude dag hebben’ en met Annelies Smolders over ‘beter slapen’.
  • Er waren tussen de 60 en 600 inschrijvingen voor de webinars van preventie.
  • Er was een gemiddelde kijkersratio van 82,2 % (alle kijkers t.o.v. alle inschrijvingen).
  • Een interactieratio van 87,8 % (deelname aan polls, quizjes, calls-to-action … betekent dat ze actief kijken).
  • De deelnemers waren zeer positief.

200 live-kijkers op 1 avond, dat is een auditorium vol mensen. Een extra meerwaarde is de digitale klantenrelatie die wordt opgebouwd met de kijker, waardoor binnen het thema van het webinar na afloop digitale verwijzingen kan maken naar de eigen dienstverlening en voordelen.

In 2021 bouwen de diensten gezondheidsbevordering van de ziekenfondsen de webinarwerking verder uit. Om dit te realiseren moeten we moeten we groeien naar meer professionalisering, tijdswinst en een groter, afgestemd aanbod aan webinars. Blijf je op de hoogte van webinars die eraan komen.