Studiedag | ADHD bij kinderen: nieuwe inzichten, betere zorg
Solidaris organiseerde 23 mei 2025 een studiedag over het behandelen van ADHD bij kinderen met diagnose of op een wachtlijst.
Je kreeg een overzicht van de huidige richtlijnen, de laatste wetenschappelijke inzichten en vernieuwende expertsessies over het behandelen van ADHD bij kinderen met, maar vooral ook zonder medicatie.
“ADHD behandelen gaat verder dan een pilletje. Bovendien werkt niet alle medicatie voor elk kind en is een terugbetaling krijgen niet evident. Een grote financiële belasting voor gezinnen met soms meerdere kinderen met ADHD-problematiek. Ondersteuning zonder medicatie zoals psycho-educatie en oudertrainingen zouden toegankelijker moeten zijn en worden. Maak een multidisciplinaire behandeling bereikbaar voor iedereen.” geeft een respondent aan in de Solidaris-bevraging van arts-specialisten met ADHD-expertise in 2024.
Een samenvatting van de dag
ADHD als een continuüm dat komt en gaat?
Marina Danckaerts – diensthoofd kinder- en jeugdpsychiatrie (UPC KU Leuven), hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie (KU Leuven) en drijvende kracht achter het Zorgpad ADHD.
Bekijk de presentatie ‘Diagnose en behandeling temidden de controverse’
Armoede als een belemmerende factor bij het aanpakken van ADHD
Greet Op de Beeck – Stafmedewerker bij CEDES.
Bekijk de presentatie: ‘Een duik in de leefwereld van gezinnen in armoede mét ADHD in gezin’
CEDES is een educatieve organisatie die steden, gemeenten en organisaties ondersteunt om betere antwoorden te vinden op de uitdagingen van armoede en diversiteit. In opdracht van Solidaris namen zij diepte-interviews af van kwetsbare ouders met een kind met (een vermoeden van) ADHD.
Het belang van contextaanpassingen en oudertraining, en dat die niet lang hoeft te zijn
Tycho Dekkers – senior onderzoeker en GZ-psycholoog verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Groningen/Accare.
De huidige kijk op ADHD gaat uit van de gedachte dat het individuele kind, of diens brein, vooral verantwoordelijk is voor het ADHD-gedrag. Krijgen contextuele factoren, zoals gezinssituaties en omgevingsfactoren de juiste aandacht?
Bekijk de presentatie ‘Omgevingsinterventies bij ADHD: It’s not just the child’
Welke rol kan ergotherapie spelen bij kinderen met ADHD?
Ergotherapie om omgevingsaanpassingen naar de specifieke context te vertalen | Marieke Coussens – ergotherapeute, docent Artevelde Hogeschool en professor UGent.
Ergotherapie wordt niet standaard ingezet bij de aanpak van ADHD bij kinderen. Ergotherapie kan beschouwd worden als een concrete vertaling van oudertraining. Welke effecten op het dagelijks functioneren van kinderen met ADHD kan je verwachten?
Wat moet je als huisarts weten over het behandelen van ADHD?
Greet Herssens – directeur van expertisecentrum ZitStil.
Als huisarts en vertrouwenspersoon ben je vaak een belangrijk (en eerste) aanspreekpunt voor de moeilijkheden. Wat zijn de aanmeldingsklachten van kinderen met ADHD? Wanneer verwijs je door voor een diagnose? Wat zijn de evidence-based behandelingsmogelijkheden? Met een degelijke basiskennis kan je als huisarts al een betekenisvol verschil maken voor je patiënt met (een vermoeden van) ADHD.
Bekijk de presentatie ‘ADHD : Wat je als huisarts moet weten’

















Praktisch
Vragen over deze studiedag? Mail naar symposium@solidaris.be.