HealthNest zet in op gezondheidswijsheid in België
Fan van meer gezondheidswijsheid in België? Wij ook! Daarom zijn wij, samen met tal van andere organisaties uit de gezondheidssector, partner binnen het initiatief HealthNest. Ons doel is het vergroten van de gezondheidswijsheid in België. Dit doen we door de beste initiatieven omtrent het thema aan te moedigen, bekender te maken, te coachen en hun slaagkans in de maatschappij te bevorderen.
Waarom inzetten op gezondheidswijsheid?
Gezondheidswijsheid is de capaciteit van mensen om gezondheidsinformatie op te zoeken, te begrijpen, te evalueren, te beoordelen en te gebruiken. Uit verschillende onderzoeken blijkt echter dat een groot deel van de bevolking hun gezondheidsinformatie bij ‘dokter Google’ haalt. Maar deze diagnoses zijn vaak verkeerd en soms zelfs zorgwekkend. Niet elke Belg beschikt dus over voldoende gezondheidswijsheid. En met HealthNest willen we dit graag mee helpen veranderen.
Na een succesvolle eerste editie wordt HealthNest momenteel voor de tweede keer georganiseerd. Maar het initiatief had in het verleden nog een voorganger: de Well Done – MSD Health Literacy Awards. Onze nieuwsbrievenreeks over rugpijn won in 2014 zo’n award in de categorie ‘community project’.
Schrijf je in
Heeft jouw organisatie een innovatief idee rond gezondheidswijsheid? Schrijf je dan in voor deze tweede editie van HealthNest! De winnaars maken kans op een professioneel coachingsprogramma dat ondersteund wordt door 16 partners uit de gezondheidssector, waaronder de Socialistische Mutualiteiten. Je kan je kandidatuur online indienen van 16 september tot 22 december via www.healthnest.be.