Bond Moyson, De Voorzorg en FSMB worden Solidaris

De Vlaamse ziekenfondsen van de Socialistische Mutualiteiten waren 5 sterke regionale merken: Bond Moyson Oost-Vlaanderen, Bond Moyson West-Vlaanderen, De VoorZorg Antwerpen, De Voorzorg Limburg en Socialistische mutualiteit van Brabant. Op 1 juli 2022 kwam daar verandering in. Met 1 gezamenlijke naam en 1 gezamenlijk logo zetten wij ons nu als 1 sterk merk op de kaart: Solidaris.

1 nieuwe naam, veel voordelen

De naamsverandering heeft vele voordelen. Voortaan kunnen we ons profileren als 1 sterk merk in heel Vlaanderen. Met gebundelde krachten kunnen we een evenwichtig en hedendaags communicatiebeleid voeren. De keuze voor de naam Solidaris (die staat voor Solidariteit) geeft ons ziekenfonds een positieve en herkenbare identiteit, helemaal afgestemd op ons DNA. Als Solidaris kunnen we meer samen en op een efficiënte manier communiceren, zonder onze regionale verankering uit het oog te verliezen.

Een opdracht van het hele huis

In september 2021 schoten we uit de startblokken. Alle directies brachten in kaart wat de impact van de naamverandering was voor hun diensten. Het geheel werd aangestuurd en gecoördineerd vanuit de ‘board 1 naam’. Een mooi staaltje teamwerk over provinciegrenzen en diensten heen.

Een nieuwe baseline en een grote communicatiecampagne

Een belangrijke opdracht in dit traject was om onze nieuwe naam breed bekend te maken, bij onze leden én bij het brede publiek. En daar wilden we graag de waarden van ons ziekenfonds aan te koppelen, zodat mensen naast de aankondiging van de nieuwe naam, ook weten waarvoor we staan. Een krachtig narratief met Solidariteit als kernwaarde kreeg vorm. Het is een bouwsteen voor onze communicatie, en dus ook van onze rebrandingcampagne.

Onze slogan werd verkort en kracht bijgezet:

‘Solidaris. Iedereen mee’. Want een goede gezondheidszorg, die moet er zijn voor iedereen.

In januari 2022 startten we de interne en participatieve campagne, voor en door collega’s. Ruim op tijd om onze naam en de veranderingen die daarmee gepaard gingen ingang te laten vinden bij onze medewerkers. Want als ambassadeurs van ons ziekenfonds is het belangrijk dat zijn onze nieuwe naam een warm hart toedragen en dat overbrengen naar onze leden en de buitenwereld.

Extern brachten we een gelaagde rebrandingcampagne die evolueerde van een lanceringscampagne naar een bredere imagocampagne. We wilden awareness voor ons merk creëren en bouwen aan een sterke merkidentiteit zodat het brede publiek weet en herkent wie we zijn, in inhoud en beeldtaal.

In maart 2022 werden onze leden op de hoogte gebracht. Op meerdere momenten kregen ze informatie over de naamsverandering en wat dit voor hen betekenende. We wilden leden geruststellen: ook als Solidaris kunnen ze blijven rekenen op een sterk diensten- en voordelenpakket.

Op 1 juli 2022 was het zover en werden we officieel Solidaris. Dat ging gepaard met een grote mediacampagne. Je hebt ons vast gehoord of gezien op VTM, Eén, Canvas, maar ook via radiozenders Radio 2, Qmusic, Joe, Willy of Topradio?

In het najaar van 2022 werd de campagne uitgebreid met ‘Spectaculair Solidair’. Solidaris ademt solidariteit uit. Om dat aan nog meer te koppelen aan ons ziekenfonds, gaven we mensen en organisaties die zich solidair tonen een podium en deelden we hun verhalen met anderen.

Hoe goed is Solidaris gekend?

Voor én na de campagne deden we een naambekendheidsmeting. Het goede nieuws: 92 % van onze leden is op de hoogte dat we van naam veranderen. De algemene naambekendheid van Solidaris in Vlaanderen ligt vandaag op 43 %. Daarmee namen we een goede start, maar de algemene bekendheid ligt natuurlijk lager dan de oude merknamen, die bij de voormeting vooral in hun eigen werkingsgebied hoge scores haalden. We blijven ons inspannen Solidaris op de Vlaamse ziekenfondskaart te zetten.