Belvrijwilligers Solidaris maken het verschil

Het recht op een verhoogde tegemoetkoming houdt de gezondheidsfactuur betaalbaar. Al moet je wel voor dit sociale statuut in aanmerking komen. Dankzij de belvrijwilligers van Solidaris vindt een groep mensen die zich daar nauwelijks bewust van is, toch de weg naar betaalbare gezondheidszorg.

Wie recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming (VT) ziet de eigen bijdrage voor een bezoek aan de dokter of de apotheker dalen. Helaas gebeurt de toekenning van het recht op verhoogde tegemoetkoming niet automatisch.

Met de hulp van onze vrijwilligers

Daarom maken de 149 belvrijwilligers van Solidaris echt een verschil. Voor 1 op de 5 mensen die ze bellen, leidt hun telefoontje tot het toekennen van het recht op een verhoogde tegemoetkoming. Die leden moeten nu veel minder zelf opdraaien voor hun zorgkosten.

Tussen eind 2022 en begin 2023 contacteerden onze belvrijwilligers zo 1750 leden. Voor 347 van hen leidde dat er uiteindelijk toe dat ze het VT-statuut toegekend kregen.

Een selectieve oefening

Onze belvrijwilligers bellen niet iedereen. De dienst Verzekerbaarheid van Solidaris selecteert specifiek leden die mogelijks in aanmerking komen voor een verhoogde tegemoetkoming. In die lijst zitten mensen die al 3 maanden een vervangingsinkomen krijgen of van een invaliditeitsuitkering moeten leven. Sommige gepensioneerden, gehandicapten en eenoudergezinnen komen ook in aanmerking.

Download een pdf-versie van het persbericht

Katrien De Weirdt | Woordvoerster Solidaris
Roeland Byl | Stafmedewerker Pers Solidaris